- Likebehandlingsprinsippet må ligge til grunn hvis vi skal nå målene for barnehagesektoren

Karita Bekkemellem (til høyre), administrerende direktør i NHO Geneo.

Det var noe av det Karita Bekkemellem, administrerende direktør i NHO Geneo løftet frem på nasjonalt forum for barnehagekvalitet hos Kunnskapsdepartementet.

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) inviterte ledere for organisasjoner og aktører i barnehagesektøren til møte i Nasjonalt forum for barnehagekvalitet torsdag 13. april. Under dette møtet ble det lagt særlig vekt på å drøfte hvordan man skal oppnå målene for andelen barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere (strategiene Kompetanse for fremtidens barnehage, Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023-2025 og Barnehagen for en ny tid, Nasjonal barnehagestrategi mot 2030).

Spørsmålene som ble løftet frem var hva som skal til for å nå målet om 25 prosent barne- og ungdomsarbeidere innen 2023 og hva må til for å nå målet om 50 prosent barnehagelærere i 2025.

- Dette handler om å investere i fremtiden for oss selv og våre barn og barnebarn. Likebehandlingsprinsippet må ligge til grunn for at vi skal nå målene, konstaterer Karita Bekkemellem, administrerende direktør i NHO Geneo.

Hun deltok på møtet sammen med Tone Mila, fagsjef for barnehager i NHO Geneo. Sammen trakk de frem at mål om antall barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere, samt tiltak om å nå mål, må være kunnskapsbasert.

Dette er noe av det NHO Geneo tok opp:

  • Det er store utfordringer med å nå mål om 50% barnehagelærere innen 2025 og 60% innen 2030 på nasjonalt nivå. Det er allerede i dag er krevende for mange barnehager i ulike deler av landet å få rekruttert nok barnehagelærer til dagens krav.
  • Krav om normer knyttet til både barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere må være fullfinansiert i alle kommuner i hele landet. Det er viktig å ivareta likebehandlingsprinsippet for finansiering uavhengig av eierskap og størrelse.
  • Vi ønsker gjerne å drøfte hvordan vi kan ivareta høy kompetanse inn i livene til barnehagebarna. Kan vi se på ulike løsninger for andre typer pedagoger, som også kan bidra til å berike mangfoldet i barnehagene?

 

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: