Elise Waagen, stortingsrepresentant og utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, på scenen under NHO Geneos oppvekstkonferanse. Foto: NHO Geneo/Emma Egedal Nilsen.
Tidlig innsats, fellesskap og like muligheter sto sentralt da Elise Waagen (Ap) og Julianne Ferskaug (V) deltok på NHO Geneos oppvekstkonferanse.
Under NHO Geneos oppvekstkonferanse delte stortingsrepresentant Elise Waagen (Ap) og Julianne Ferskaug (V) sine perspektiver på hvordan barnehage og skole kan bidra til å forebygge utenforskap og gi barn like muligheter. Begge fremhevet behovet for tidlig innsats, inkluderende fellesskap og sterke læringsarenaer.
Barndom i endring
Elise Waagen, stortingsrepresentant og utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, tok til orde for å styrke barns grunnleggende ferdigheter og deres mulighet til å delta aktivt i samfunnet. Hun viste til endringer i barn og unges oppvekstbetingelser, både som følge av teknologi, sosiale medier og global uro.
– Hvis vi ikke klarer å gi barn en trygg og god start, mister vi noe av det viktigste vi kan bygge et samfunn på, sa Waagen fra scenen.
Hun fremhevet barnehagen og skolen som avgjørende arenaer for forebygging, læring og sosial utjevning, og pekte på betydningen av et variert og praksisnært skoleløp.
– Det å lese og skrive er ikke bare ferdigheter, det er inngangsbilletten til demokratisk deltakelse, sa hun.
Tiltak for inkludering
Waagen viste til flere tiltak som er innført for å styrke inkludering og forebygging, som gratis deltidsplass i SFO for de yngste trinnene, og nedsatte priser for lavinntektsfamilier. Hun trakk frem eksempler fra kommuner der slike tiltak har bidratt til økt deltakelse og bedre språkutvikling.
– Når flere barn er med i fellesskapet, styrker det både språket, trivselen og læringsutbyttet, sa hun.
Barnehagens rolle i sosial utjevning
Julianne Ferskaug (V), sosialbyråd i Oslo, løftet frem barnehagen som en av de viktigste arenaene for å utjevne sosiale forskjeller. Hun pekte på at barn i lavinntektsfamilier i mindre grad går i barnehage, og at økonomiske barrierer fortsatt kan være et hinder for deltakelse.
– Barnehagen gir barn muligheter for læring, språkutvikling og sosial tilhørighet, uavhengig av bakgrunn. Det er viktig at flest mulig får tilgang, sa Ferskaug.
Hun viste også til hvordan tidlig innsats og gode rammevilkår for både offentlige og private tilbydere er nødvendig for å sikre kvalitet og tilgjengelighet i hele sektoren.
Julianne Ferskaug (V), sosialbyråd i Oslo. Foto: NHO Geneo/Emma Egedal Nilsen.
Felles utfordringer – felles ansvar
Både Waagen og Ferskaug understreket at utenforskap blant barn og unge kan føre til økte helse- og velferdsbehov senere i livet. For å snu utviklingen trengs målrettede tiltak, samarbeid på tvers av sektorer og fokus på kvalitet i tjenestene.
– Det er viktig at vi rigger systemene slik at barn som strever, blir fanget opp tidlig og får den hjelpen de trenger, sa Ferskaug.
Waagen la til at bedre skolemiljø og systematisk arbeid mot mobbing er avgjørende for å skape trygge og gode rammer rundt barn og unges hverdag.
Veien videre
Begge fremhevet betydningen av å lytte til fagfolk, bruke kunnskapen som allerede finnes, og sette tiltak ut i livet. De pekte også på behovet for flere ansatte i barnehage og skole, og at rekrutteringen til utdanningene må styrkes.
– For å gi barn best mulig oppvekst, må vi også sørge for at de som jobber med dem, har gode rammevilkår og faglig trygghet, sa Waagen.
– Det handler til syvende og sist om å gi alle barn like muligheter, uansett hvor de bor og hvilke foreldre de har, avsluttet Ferskaug.