Aleris er Norges ledende helseforetak, med sykehus og medisinske sentre over hele Norge som hjelper mer enn 350 000 pasienter hvert eneste år innen mer enn 30 forskjellige fagområder.
– For oss i helsetjenesten vil tidstyver kunne bidra til at vi ikke blir så effektive som vi kan være. At vi ikke får hjulpet så mange som vi burde, og at folk fortsatt blir stående i helsekø og vente på den behandlingen de trenger, sier Anita Tunold, administrerende direktør i Aleris.
For å kunne hjelpe enda flere pasienter har Aleris valgt en proaktiv strategi: bruke kunstig intelligens som støtte til helsepersonell, slik at de kan fokusere på dem som betyr aller mest – pasientene.
– En av de tingene vi jobber med akkurat nå, er å ta i bruk KI-støttet journalføring. Løsningen oppsummerer all relevant informasjon i samtalen mellom lege og pasient i et journalnotat: Det effektiviserer arbeidsflyten og gjør at vi frigjør enda mer tid til pasientene, sånn at vi kan hjelpe enda flere hver eneste dag, forteller Tunold.
Færre tidstyver, mer tid til pasientene
I flere år har Aleris jobbet systematisk for å løfte bort administrative oppgaver fra helsepersonellets hverdag. Målet har vært klart hele veien: bedre ressursbruk og mer tid til pasientbehandling.
– For oss i helsetjenesten er det veldig viktig å luke bort det som stjeler tid. Vi må bruke tiden vår på det vi egentlig er her for, nemlig å hjelpe pasientene, forteller Tunold.
Hun peker på at de nye rapporteringskravene som nå innføres, kan bli en tidstyv dersom de ikke støttes av smarte og brukervennlige systemer.
– Myndighetene introduserer nå nye rapporteringskrav til oss private. Jeg mener det er klokt og riktig at vi private skal rapportere inn vår aktivitet til Norsk pasientregister, på lik linje med de offentlig finansierte helsetjenestene. Men da er det viktig at vi introduserer rapporteringssystemer som gjør at de blir hensiktsmessige og enkle å bruke, så vi ikke bruker helsepersonellressurser til unødvendig arbeid, sier hun.
– Det er viktig for oss private, men også for den offentlige helsetjenesten. Jeg håper myndighetene har med seg dette når de jobber med all rapportering for framtida, legger hun til.
Selv om kunstig intelligens ikke fjerner behovet for rapportering, gir det ifølge Tunold et viktig løft i hverdagen.
– Det gjør jo at vi frigjør enda mer tid til pasientene, slik at vi kan hjelpe enda flere hver eneste dag.