- På den ene siden gjør regjeringen det klart at de vil samarbeide med helsebedrifter, men samtidig innfører de betydelige hindringer for at de kan etablere virksomheter. Det er som å sette ut velkomstskilt, men grave grøfter foran døra, sier Karita Bekkemellem, administrerende direktør i NHO Geneo.
- Dette undergraver blant annet målsettingene for Ventetidsløftet, som NHO Geneo er en del av, sier Bekkemellem.
Kan benyttes som et forbud
NHO Geneo vurderer, i likhet med flere av de øvrige høringsinstansene, at forslaget er særdeles svakt utredet og begrunnet i en forestilling om at helsebedrifter utgjør en trussel mot den offentlige helsetjenesten. Det er ikke holdepunkter for å hevde at dette er tilfellet.
- Når vi i tillegg vet at en stor andel av pasienter som ikke får innfridd sine pasientrettigheter eller opplever fristbrudd til behandling ser seg nødt til å benytte nødvendige private helsetilbud, er ikke løsningen å vedta lovendringer som vil kunne benyttes til et ideologisk motivert forbud mot helsebedrifter, sier Bekkemellem.
Ideologisk
Regjeringen har helt rett i at våre felles helsetjenester har store utfordringer, og disse vil tilta om det ikke foretas helt nødvendige endringer i helseforvaltningen.
- Men problemet er ikke nødvendigvis tilgangen til helsepersonell. Norge er blant landene i verden med flest helsepersonell per innbygger, vi har flest sysselsatte i helse- og omsorg i EU/EØS- området, og vi bruker betraktelig mer penger på helsetjenester enn øvrige OECD-land. Samtidig har vi en synkende produktivitetsutvikling og vi har betraktelig høyere sykefravær i de offentlige helsetjenestene enn de øvrige OECD-landene, sier Bekkemellem.
- Dette er tydelige indikasjoner på at måten vi driver helsetjenestene på i Norge, har åpenbare behov for endringer som fremmer effektivisering, reduserer behovet for helsepersonell og demper sykefraværet. Men disse problemene løses ikke ved å innføre restriksjoner på helsebedrifter, yrkesforbud for helsepersonell eller gjennom en godkjenningsordning etter høyst uklare kriterier. Vi må heller fokusere på arbeidsforholdene til ansatte i den offentlige helsetjenesten, og ta i bruk tilgjengelig teknologi som både effektiviserer tjenestene og reduserer belastningen på helsepersonell. Når regjeringen i tillegg baserer faktagrunnlaget i forslaget på det skandaleomsuste Avkommersialiseringsutvalget, er dette et tydelig signal om at Arbeiderpartiet ikke har til hensikt å avslutte det ideologiske korstoget mot private bidragsytere til helse- og velferdstjenestener, sier hun.
Les innstillingen fra kommiteen her.
Les NHO Geneos høringssvar her.