Norge i dag er i en situasjon hvor vi blir flere eldre, og færre yrkesdeltakere bak hver pensjonist. Vi bruker mest penger på skole og utdanning i OECD-området, men har samtidig høyest andel mennesker i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet eller utdanning. Videre har Norge flest leger og sykepleiere per innbygger og vi bruker mest penger på å finansiere helsevesenet vårt, men samtidig har vi de lengste ventetidene til elektiv helsebehandling.
NHO Geneo mener sammenhengen mellom tilgang til nødvendige helsetjenester, tilgang til nye og effektive legemidler og utenforskap er åpenbare. Denne sammenhengen og samfunnseffekten ved å løse utfordringene må løftes høyere på agendaen. Basert på dette, har vi følgende innspill for å løse utfordringene til den kommende Stortingsperioden:
Overordnede innspill
- I helse-, velferd- og oppvekstsektoren skal det være konkurranse på like vilkår, der innhold og kvalitet står i foskus fremfor favorisering av eierskapsformer.
- Øke graden av offentlig-privat samarbeid i helse-, velferd- og oppvekstsektoren, og sørge for mer forutsigbarhet og langsiktige kontrakter.
- Øke investeringer i medisinsk utstyr og teknologi, raskere tilgang til nye og effektive legemidler, og ta i bruk tilgjengelig kapasitet hos private aktører slik at pasienter får raskere og bedre helsehjelp.
- Gjøre det mer attraktivt for norske og internasjonale helsebedrifter å skape arbeidsplasser, og utvikle og produsere helseteknologi, legemidler og medisinsk utstyr i Norge.
Bransjespesifikke innspill
Helse og omsorg:
- Øke offentlig-privat samarbeid i spesialisthelsetjenesten med flere langsiktige avtaler innen behandling, rehabilitering, og psykisk helse og rusomsorg.
- Benytte seg av den ledige helsepersnellkompetansen som finnes hos apotek og optikere for å få ned helsekøene.
- Sikre tilstrekkelig døgnkapasitet i det tverrfaglige rehabiliteringstilbudet ved å ta i bruk kapasiteten hos de private og ideelle rehabiliteringsinstitusjonene.
- Øke bruken av private avtalespesialister, med flere hjemler og bedre arbeidsdeling mellom sykehus, poliklinikker og avtalespesialister.
- Styrke ettervernet i rusomsorgen gjennom samarbeid med private aktører, slik at flere får muligheten til arbeidstrening og annen aktivitet etter avrusning, rehabilitering og soning.
- Involvere leverandører tidligere i anskaffelser av helseteknologi.
- At private aktører skal kunne søke Husbanken om støtte til å bygge og drifte omsorgsboliger for kommunene, etter kommunenes behov.
- Innføre bruker- og pårørendeundersøkelser på sykehjem og hjemmebaserte tjenester for å måle kvalitet og tilfredshet, og ha åpenhet om resultatene.
Barnevern:
- Sikre at det er tilstrekkelig kapasitet i barnevernstjenesten gjennom langsiktige avtaler mellom det offentlige og private aktører.
- Åpne opp for at private aktører igjen kan formidle fosterhjem til kommunene.
Forebyggende helse og arbeid:
- Innføre 6 måneders frist for stans i arbeidsmarkedstiltak, der private tiltakleverandører leverer tiltak på vegne av det offentlige.
- Styrke arbeidsinkluderingsordninger som lønnstilskudd til bedrifter som ansetter arbeidsledige og arbeidstrening i ordinære virksomheter for å få flere inn i arbeidslivet.
- Sikre konkurranse på like vilkår ved anskaffelse av alle former for arbeidsmarkeds tiltak fra private aktører, også arbeidsforberedende trening (AFT).
- Stimulere for tettere dialog mellom fastlege, NAV, arbeidsgiver og bedriftshelsetjeneste i forbindelse med sykefravær og veien tilbake til arbeidslivet.
- Øke behandlingsrefusjonen for kiropraktorer for å sikre at flere får tilgang til behandling, uavhengig av den enkeltes økonomi.
- Øke satsningen på forebyggende helse ved å benytte privat kapasitet og kompetanse, til opptrening etter sykdom og som forebyggende folkehelsearbeid for en friskere befolkning.
- Benytte treningsbransjens fagkompetanse og kapasitet innen forebyggende helse.
Barnehage:
- Stoppe Kunnskapsdepartementets forslag til Forskrift om tilskudd til private barnehager (finansieringsforskriften).
- Fremme en trekk-proposisjon for Stortingets endringer i barnehageloven, og fremme et nytt forslag til lovendring som forsterker prinsippet om likeverdig behandling.
- Gjennomføre en utredning av eiendomstilskudd for private barnehager, basert på krav som stilles til sosiale næringsbygg, markedsvurderinger mv. Arbeidet må inkludere bidrag fra flere utredningsmiljøer med kompetanse på sosiale næringsbygg og barnehager.
- Endre terskel- og kompetansekrav i pedagognormen for å legge til rette for større tverrfaglighet i barnehagetjenesten. Barnehagelærerrollen skal rendyrkes som lederfunksjon i tjenesten.
- Gjennomgå lærerutdanningene for barnehage og barnetrinnet i grunnskolen, for å samordne mer mellom de ulike trinnene og legge til rette for karriereløp og spesialisering knyttet til de ulike trinnene.
Legemiddelindustri:
- Sørge for at pasienter får raskere tilgang til nye og effektive legemidler, tilgang på flere kliniske studier og tilstrekkelig tilgang til nødvendige medisiner.
- Gjøre helsenæring til et satsingsområde, gjennom bedre utnyttelse av helsedata og biobanker og legge til rette for gründerskap.
- Gjennomføre flere kliniske studier i Norge.
- Styrke utviklingen og produksjonen av legemidler i Norge.
- Bruke norske helsedata til å utvikle nye tjenester, behandlinger og medisinske produkter.
Medisinsk utstyr og lab:
- Sikre øremerkede investeringer i medisinsk utstyr, spesielt rettet mot helsepersonellbesparende og effektiviserende utstyr.
- Utarbeide en nasjonal strategi for medisinsk utstyr for å sikre pasientsikkerhet og sørge for en oppdatert medisinsk utstyrspark.
- Styrke Norges helseberedskap og sørge for forsyningssikkerhet av medisinsk utstyr.
- Styrke eksportsatsingen på helsenæringen.