Smith & Nephew viser hvordan tiltak i forsyningskjeden reduserer klimautslipp

Publisert

Melanor på besøk hos medlemsbedriften Smith & Nephew. Fra venstre: Stevar Klausen (Country Manager, Smith & Nephew), Hella Yngsdal (Prosjektleder, Melanor) og Christian Haanæs (Sales Manager - AWM, Smith & Nephew). Foto: Melanor

Smith & Nephew viser hvordan samarbeid og en mer helhetlig tankegang gir miljøgevinster. Tiltak på logistikkområdet kan bidra til å styrke den nasjonale beredskapen, sikre et mer attraktivt norsk leverandørmarked og reduserte klimagassutslipp.

Vi har tatt en prat med Stevar Klausen, Country Manager, og Christian Haanæs, Sales Manager-AWM, i Smith & Nephew.

Bedriften leverer medisinsk utstyr, deriblant til avansert sårbehandling, artroskopi, protesekirurgi og bruddbehandling til norske sykehus og regionale forsyningssentre. Slikt utstyr er avgjørende for god og effektiv pasientbehandling.

Medlemsbedriften har gjort konkrete tiltak som viser hvordan endringer innen logistikk kan bidra til å redusere klimautslipp.

Globale mål krever lokale løsninger

Leverandører av medisinsk utstyr forplikter seg til globale og nasjonale krav og mål. Mange, inkludert Smith & Nephew, har tydelige strategier for å redusere utslipp.

Klausen forteller at gjennom en årrekke har bedriften jobbet med å kartlegge og redusere utslipp. Bedriftens produksjonssteder har blant annet gjort grep for å optimalisere vannforbruket og øke effektiviteten for å nå globale mål om netto null utslipp.

– Det kan for eksempel være å redusere pakningsstørrelsen på et produkt, eller gjøre produktet klart for enkelt å kildesortere riktig som på vår PICO med negativt trykk, forteller Klausen.

– Våre Allevyn produkter har også redusert pakningsstørrelsen mellom 28-46%, som gjør at klimagassutslippet reduseres i produksjon, frakt og avhending.

Foto: Smith & Nephew

Samtidig peker Haanæs på betydningen av lokale initiativ og samarbeid, og trekker frem ett konkret tiltak Smith & Nephew har gjort i Norge:

Fra utfordring til gevinst

Da reglene for levering til forsyningssenterne ble strammet inn i 2023, fikk bedriften utfordringer med å levere varer slik oppdragsgiver ønsket. Haanæs forklarer at varene skulle leveres i hele, originale transportkartonger, for å gjøre det mer effektivt å lese og sortere.

For Smith & Nephew innebar dette en omstilling, da deres lagerhåndtering var bygget opp med distribusjon i andre enheter som primærvalg. Kravet gjorde at bedriften innførte egne ompakkingsregimer for produkter til det norske markedet.

– Ettersom våre systemer pakket på en annen måte, ble vi nødt til å tenke nytt. Etter flere måneder med lokal re-pakking, så vi hvor mye ekstra emballasje det medførte. Vi så også at vi kunne redusere enkelte forsendelser fra så mye som 7 paller, helt ned til 1,2 pall, sier Haanæs.

Da ordningen ble innført, lå OneMed Services, som drifter Helse Sør-Øst forsyningssenter, vegg i vegg med OneMed.

– Vi tenkte at om også OneMed kunne akseptere at vi leverte kun hele transportkartonger, så ville det være et godt tiltak å levere på samme måte, samme dag og med samme bil.  Økningen i volum ble akseptert, og fra denne dagen har vi levert både til forsyningssenteret og OneMed, sier Haanæs.

Resultatet? Mindre transport, mindre emballasje og bedre leveringspresisjon.

Helhet gir verdi

Ordningen består fortsatt, og viser hvordan lokale tiltak, samarbeid og en helhetlig tankegang lønner seg.

– Besparelsen er god, særlig med tanke på miljøbelastningen. Leveringspresisjonen vår til forsyningssenteret har også økt, da denne ene forsendelsen nå også har økt i viktighet, prioritet og volum for Smith & Nephew globalt, sier Klausen.

Dette er et eksempel på hvordan en helthetlig tilnærming til miljø og logistikk gir verdi. For leverandørene, helsetjenesten og samfunnet.

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: