Fra venstre: Ellen Rønning-Arnesen, Statssekretær (Ap), Helse- og omsorgsdepartementet, Berly Lund Grønning, leder i Pensjonistforbundet i Oslo, Anita Vatland, generalsekretær i Pårørendealliansen, Heidi Merete Rudi, Pasient- og brukerombud, Kitty Theobald Gjerland, stortingskandidat (H). Foto: NHO Geneo/Emma Egedal Nilsen.
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre vil lage et nasjonalt «eldrebarometer», et digitalt verktøy som viser kvaliteten på omsorgstjenestene i hver kommune. NHO Geneo samlet politikere, fagfolk, brukere og pårørende for å diskutere om dette kan løfte eldreomsorgen – eller om det bare blir nok et kontrollsystem.
Helse- og omsorgsministeren ønsker et «eldrebarometer» som kan gi en samlet oversikt over kvaliteten i norske kommuners eldreomsorg under arrangementet «Trenger vi «Trivago» for eldreomsorgen?» under Arendalsuka.
Statssekretær Ellen Rønning-Arnesen (Ap) mener det er på høy tid å få et faktagrunnlag som kan brukes til å redusere forskjeller og sikre verdige tjenester.
– Vi kan ikke lenger basere oss på synsing og enkelthistorier, sa hun fra scenen på MØR Biffhus i Pollen i Arendal sentrum.
– Hvem har ikke hørt dårlige historier fra norsk eldreomsorg? Men ofte blir det anekdotisk. Vi trenger data for å prioritere riktig og løfte kvaliteten. Kvaliteten skal opp og forskjellene skal ned for at vi skal ha en eldreomsorg vi er stolte av, sa Rønning-Arnesen.
Må tørre å se røde lys
For Ida Meisland Eide, direktør i Norlandia Care Norge, er det viktig at barometeret ikke bare samler tall.
– Eldreomsorgen må bygges på både fakta og følelser. Vi må tørre å se røde lys og ikke spørre hvorfor vi er dårlige på dette, men heller hvordan vi kan gjøre det bedre, sa hun.
– På den måten kan vi dele beste praksis på tvers av kommuner, sa Eide.
Hun mener åpenhet også innebærer å være ærlig om det som ikke fungerer, og at det gjør at man tvinges til å invitere til løsninger i fellesskapet.
Ida Meisland Eide, direktør i Norlandia Care Norge.
Inger Brokka de Ruiter (SV), varaordfører i Arendal kommune, var tydelig på at målinger hjelper lite hvis kommunene ikke har midler til å følge opp.
– Før du innfører indikatorer, må du sette oss i stand til å levere. Ellers blir det bare blålys i øynene til folk, sa Brokka de Ruiter.
Hun påpekte at stramme budsjetter og mangel på helsepersonell allerede gjør det vanskelig å møte dagens behov.
Vi trenger ferskvare
For Anita Vatland, generalsekretær i Pårørendealliansen, er nøkkelen at helse- og omsorgsministerens foreslåtte verktøy gir ferske tilbakemeldinger. Hun vil ha en løsning der pårørende kan rapportere direkte, uansett hvor i landet de befinner seg.
– Botiden på sykehjem er ofte under ett år. Da nytter det ikke med en papirundersøkelse som behandles tre år senere. Vi trenger ferskvare, sa Vatland.
Flere i panelet tok til orde for å bruke barometeret som en positiv drivkraft.
– Vi vil være med i NM i eldreomsorg. Tenk om din kommune kunne være den aller beste og dele oppskriften med andre, sa Eide.
Flere i panelet var enige om at eldrebarometeret må utvikles, og det med flere og bedre indikatorer. Det store spørsmålet blir om verktøyet brukes til reell forbedring, eller bare kontroll.
– Det er aldri feil med kunnskap. Men den må deles, brukes og føres til handling, sa Vatland.
Anita Vatland, generalsekretær i Pårørendealliansen.
Om arrangementet
De som deltok på scenen denne ettermiddagen, var et bredt spekter av politikere, brukerrepresentanter og fagfolk. Statssekretær Ellen Rønning-Arnesen (Ap) fra Helse- og omsorgsdepartementet delte regjeringsperspektivet, mens Kitty Theobald Gjerland, stortingskandidat for Agder Høyre, og Inger Brokka de Ruiter (SV), varaordfører i Arendal kommune, bidro med politiske synspunkter fra henholdsvis nasjonalt og lokalt nivå. Fra bruker- og pårørendesiden stilte Heidi Merete Rudi, pasient- og brukerombud, Anita Vatland, generalsekretær i Pårørendealliansen, og Berly Lund Grønning, leder i Pensjonistforbundet i Oslo. Samtalen ble ledet av Arnfinn Nordbø, kommunikasjonssjef i NHC Group.
I tillegg til panelet ble det holdt egne innlegg fra Johnny Advocaat, direktør for kvalitet, innovasjon og digitalisering i Oslo kommune, Ida Meisland Eide, direktør i Norlandia Care Norge, og Heidi Merete Rudi. Det hele ble avsluttet med en oppsummering fra Anita Vatland, som samlet trådene og pekte på veien videre.
Johnny Advocaat, direktør for kvalitet, innovasjon og digitalisering i Oslo kommune.