Helse og velferdsbransjen bygger seg opp

Publisert

#205

Bente Hagelien (Difi) Nina Torp Høisæter (styremedlem helse og Velferd i NHO Service) Maria Reklev og Torbjørn Furulund (fagsjefer i NHO Service) (Foto: Tore Herseth Barlo).

Helse og velferdsbransjen i NHO Service etablerte seg med vedtekter og et felles styre i 2016. Sist uke tok bransjen et skritt videre ved å vedta en felles bransjeavgift for alle underbransjene

Dette skjedde på er ekstraordinært årsmøte, torsdag. Vedtaket vil måtte bekreftes av et ordinært årsmøte neste år.

Vedtaket innebærer en gradvis innføring av ny felles bransjeavgift over tre år, med graderte satser for å sikre en mest mulig smidig overgang for alle medlemmer. Ordningen med felles bransjeavgift følger praksisen til andre bransjeforeninger i NHO Service.

Viktige prinsipper er at ordningen skal gi bærekraftig økonomi, sikre god aktivitet til beste for medlemmene og være konkurransedyktig i forhold til konkurrerende arbeidsgiverorganisasjoner. NHO Service, Helse og velferd, består av 8 underbransjer. Disse er; Barn og unge, psykisk helse og avhengighet, sykehjem og hjemmetjenester, rehabilitering, bedriftshelsetjeneste, asylmottak og klinikker/pasienthotell/ambulanser innenfor spesialisthelsetjenesten. 

Om Helsetilsynets roller og oppgaver

En del av årsmøtet var lagt opp som seminar. Administrerende direktør Jan Fredrik Andresen i Helsetilsynet holdt foredrag om Helsetilsynets roller, oppgaver, erfaringer og samhandling med privat sektor.

- Kan sjefen gjøre en forskjell, spurte Andresen, og sa ja; - hvis sjefen er dedikert og bevisst nysgjerrig og systematisk målorientert og evaluerende kunnskapsbevisst og lærende. Viktige og avgjørende forutsetninger for å lære av avvik og bli bedre, er god ledelse. Hvordan er kulturen for å lære i organisasjonen? Å satse på å ha en god og kompetent fagansvarlig er svært viktig, understreket Andresen i sin presentasjon. Han mener at offentlig og privat sektor har mye å lære av hverandre i et godt samspill.

Ny veileder i anskaffelser av Helse og sosialtjenester

Den nye Veilederen i anskaffelser av Helse og sosialtjenester, ble presentert av seksjonssjef Bente Hagelien i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Veilederen er revidert og ny versjon ble publisert i april 2017. Målet er å bidra til anskaffelser av gode helse- og sosialtjenester og vise handlingsrommet i nytt regelverk. Hagelien la vekt på flere viktige forutsetninger for gode anskaffelser; Involvering av brukere, fagmiljøer, ansatte, pårørende, brukerorganisasjoner.

Behovene må beskrives på en måte som ivaretar kravene til taushetsplikt – bruker kan gi samtykke til at taushetsbelagt informasjon som er nødvendig for å beskrive behovet/tjenesten videreformidles til tilbyderne. God dialog med aktuelle aktører kommersielle, ideelle og sosiale entreprenører er viktig. Det er også viktig å lage en plan og ha en strategi for anskaffelsen.

At ideelle får særbehandling og skjermes fra konkurranse fra kommersielle foretak, var et teama. Hagelien viste til at Næring og fiskeridepartementet har fått levert en utredning om handlingsrommet for bruk av ideelle organisasjoner. Departementet skal nå lage sin veiledningstekst om helse- og sosialtjenester.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: