Bedriftshelsetjenester skal bli bedre

Publisert

#205

Foto: Colourbox.no.

Tiltak som gjør bedriftshelsetjenester (BHT) relevante og nyttige for brukerne. Det er det viktigste i våre innspill til et ekspertutvalg nedsatt av Arbeids og sosialdepartementet.

NHO Service deltok nylig på Arbeids og sosialdepartementets høringsmøte om saken og har i etterkant levert skriftlig innspill. Ekspertutvalg ble nedsatt tidligere i år og skal levere sin innstilling til departementet innen 1. mars 2018.

-BHT må være relevant og oppleves som nyttig for kunden. Viktige tiltak for å sikre dette er godkjenningsordningen for BHT og satsing på kompetansedrevne BHTer, samt et godt samarbeid med Arbeidstilsynet, sier seniorrådgiver Torbjørn Furulund, NHO Service.

Bedriftshelsetjenestens skal bidra til rask avklaring for arbeid, funksjonsvurderinger, bistand med tilpasning og tilrettelegging. Viktig er kostnadsintensiv bistand som bidrar til at bedriften ikke taper for mye på fravær. Fravær er den største trusselen til tjenestekvalitet. Tjenesteproduksjon forutsetter kontinuitet som grunnlag for kvalitet.  Tilrettelegging er ikke bare et arbeidsvelferdsgode, men bidrar også til økt verdiskaping.

- Etterspørselen etter bransjens tjenester er viktig for næringslivets evne og vilje til endring. BHT står sentralt for å mestre vekst, nedbemanning, salg, oppkjøp, organisatoriske eller produksjonsmessige endringer, sier Furulund.

Se våre innspill

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: