Dette mener bedriftene om Menon-rapporten: - Viktig å få frem fakta

Publisert

#205

Anne-Cecilie Kaltenborn (fra venstre), administrerende direktør i NHO Service og Handel, Kjersti Koller, administrerende direktør i AssisterMeg og Ove Allers, administrerende direktør i Incita.

Onsdag ble rapporten om helsenæringens verdi lagt frem av Menon, og det til stor begeistring fra næringen.

- Jeg tror det er utrolig viktig å få frem fakta om næringen, det å vise frem den verdiskapningen og utviklingen næringen står for – både for politikere, investorer og andre interesserte. Det er en enormt stor sektor og det har blitt en stor næring. For at man skal legge til rette for gode virkemidler for næringen, så man kjenne den, sier administrerende direktør i vår medlemsbedrift Incita, Ove Allers.

For tredje året på rad ble rapporten "Helsenæringens verdi", som er utarbeidet av Menon Economics, lagt frem. NHO Service og Handel står sammen med ti andre aktører om denne rapporten.

Flaskehalser

Rapporten gir svar på helsenæringens omfang, utvikling og bidrag til samfunnet. Her kommer det blant annet frem at verdiskapningen i helsesektoren (offentlig og privat) er mer enn doblet siden 2006. Behandlingsvirksomhetene i den private helsenæringen har hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på 8,8 prosent.

Rapporten trekker også frem flere flaskehalser som er en utfordring for vekst og innovasjon hos de private virksomhetene. Allers trekker frem et viktig moment han ser på som en hovedutfordring for Incita i fremtiden.

- For at vi kan ta større risiko og investere mer langsiktig i det vi driver med, samt langsiktig kompetanseutvikling i det å ta i bruk ny teknologi og nye løsninger, så er vi nødt til å ha rammevilkår som gir oss en viss form for forutsigbarhet, sier han.

- Mer enn bare pris

Kjersti Koller, administrerende direktør i AssisterMeg, etterlyser konsesjonsavtaler som fokuserer på mer enn bare pris.

- Det å kunne få kommuner til å tenke mer enn bare på pris, men også få med seg innovasjon, ville gjort det enklere for en bedrift som AssisterMeg å kunne fremme nye tjenesteleveranser som vil komme brukeren til gode, sier Koller.

En av flaskehalsene som blir trukket fram i rapporten er favorisering av ideelle som går på bekostning av privat sektor, og tjenester som utføres av private tas tilbake i offentlig regi. Dette er noe de mener hindrer introduksjon av innovasjon.

- Vi er avhengig av at den politiske ledelsen i kommunene åpner opp for brukervalg. De må invitere de private inn, sier Koller.

Konsepteksport

Det er noe administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, sier seg enig i.

- Det som er fint å få fått fast er at det foregår veldig mye innovasjon i behandlingsleddet. Vi i Norge, med den veksten vi kommer til å få med antall eldre mennesker og et økende behov for helseutdannede folk, har ikke råd til å ikke ta med den potensielle innovasjonen som kommer i behandlingsleddet, sier Kaltenborn.

- Jeg tror vi i fremtiden kommer til å få mye mer konsepteksport, og da må behandlingsleddet få lov til å vokse seg sterke på hjemmemarkedet. Dette står hele helsenæringen bak, men de opplever barrierer når det kommer til å få tilgang på hjemmemarkedet. Det er skandaløst, legger hun til.

Se også Flaskehalser mot innovasjon

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Hei!

Hei!

Vil du motta vårt nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Registrer din e-post her: